لازمه موفقیت در مدیریت پروژه، کار بر مبنای تفکر سیستمی است . تفکر سیستمی ما را ملزم می کند که مدیریت پروژه ها را در قالب یک اکوسیستم نگاه کنیم پس از شناسایی و تشخیص عناصر چنین اکوسیستمی، برای اینکه اکوسیستم مدیریت پروژه بتواند عملکردی مطلوب داشته باشد، ایجاد فضایی شفاف در این اکوسیستم می بایست به عنوان یک هدف جدی مد نظر قرار گیرد

منظور از این شفافیت یا به تعبیری اتاق شیشه ای، محیطی است که در آن اطلاعات پروژه ها شفاف بوده و ذی نفعان مختلف نیز به شکلی شفاف به ایفای نقش های خود بپردازند. لذا مدیران پروژه، تیم پروژه، واخدهای PMO و حتی دیگر ذی نفعان کلیدی می بایست در این اکوسیستم شفاف قرار گیرند . ضمنا این شفافیت به این معناست که اهداف، برنامه ها اقدامات و نتایج می بایست به شکلی شفاف مطرح، ثبت ، پیگیری و گزارش شود.

واقعیت این است که فقدان این شفافیت آسیب هایی از جمله منتفع شدن برخی ذی نفعان از فضای ابهام، لاپوشانی کردن مشکلات و انحرافات و ترجیح منافع شخصی بر منافع پروژه را به دنبال داشته و در مقابل، ایحاد این فضای شفافیت به ایجاد رابطه سالم ( مطالبه گر- پاسخ گو) می انجامد. این اتاق شیشه ای با افزایش رویت پذیری پروژه ها، زمینه تحقق خود کنترلی پروژه ها را نیز فراهم می آورد.

با این توضیح یکی از از شروط موفقیت در مدیریت پروژه ها و تحقق اهداف آنها ایجاد شفافیت در اکوسیستم مدیریت پروژه با قرار دادن پروژه ها در یک اتاق شیشه ای است، و قرار دادن پروژه ها در این اتاق شیشه ای هنری است که نیامند یک راهبر و بازیگردئان مقتدر است که بتواند مثل یک رهبر ارکستر تمام نوازندگان را با یکدیگر هم آهنگ سازد.

 

 

bro.18 th Projbro.18 th Project Management lowect Management low

فارسی